KLASIFIKASI MINAT BELI PELANGGAN TERHADAP UDANG VANAME MENGGUNAKAN ALGORITMA NAÏVE BAYES

Main Article Content

aqillah Aqillah Fadia Haya
Reynaldi Azhar
Muhamad Khandava Mulyadien
Betha Nurina Sari

Abstract

Vannamei shrimp is a type of shrimp that is immune to disease attacks and has promising profit opportunities so that many shrimp farming entrepreneurs like this type of vaname shrimp. From 2007 to 2009 Indonesia was able to export this type of vaname shrimp with a total amount of 548,250 tons. The large number of exports has resulted in this shrimp entrepreneur being overwhelmed in overcoming the sales strategy. So this study will have the aim of analyzing whether the classification method with the Naive Bayes algorithm is good enough in overcoming problems in the sales process in one of the ponds on the island of Nusakambangan. The results of this study provide an accuracy value of 83% and a precision value of 0.79%.

Article Details

How to Cite
Aqillah Fadia Haya, aqillah, Reynaldi Azhar, Muhamad Khandava Mulyadien, & Betha Nurina Sari. (2022). KLASIFIKASI MINAT BELI PELANGGAN TERHADAP UDANG VANAME MENGGUNAKAN ALGORITMA NAÏVE BAYES. JURNAL ILMIAH BETRIK : Besemah Teknologi Informasi Dan Komputer, 13(1), 59-65. https://doi.org/10.36050/betrik.v13i1.452
Section
Articles

References

Adipu, Y. (2019). Profil Kualitas Air Pada Budidaya Udang Vaname (Litopenaeus vannamei) Sistem Bioflok Dengan Sumber Karbohidrat Gula Aren. Jurnal MIPA, 8(3), 122. https://doi.org/10.35799/jmuo.8.3.2019.25967
Anwar, S., & Abdurrohman, A. (2020). Pemanfaatan Teknologi Internet of Things Untuk Monitoring Tambak Udang Vaname Berbasis Smartphone Android Menggunakan Nodemcu Wemos D1 Mini. Infotronik : Jurnal Teknologi Informasi Dan Elektronika, 5(2), 77. https://doi.org/10.32897/infotronik.2020.5.2.484
Dewi, S. M., Windarto, A. P., & Hartama, D. (2019). Penerapan Datamining Dengan Metode Klasifikasi Untuk Strategi Penjualan Produk Di Ud.Selamat Selular. KOMIK (Konferensi Nasional Teknologi Informasi Dan Komputer), 3(1), 617–621. https://doi.org/10.30865/komik.v3i1.1669
Eshardiansyah, R. P., Sulistiyowati, N., & Jajuli, M. (2021). Algoritma C4 . 5 Untuk Klasifikasi Jenis Kekerasan pada Anak ( Kasus DP3A Kabupaten Karawang ). Jurnal Sains Komputer & Informatika (J-SAKTI), 5(September), 687–696. http://tunasbangsa.ac.id/ejurnal/index.php/jsakti/article/view/368
Ismail, I., Scabra, A. R., & Marzuki, M. (2021). PENGARUH PENAMBAHAN FOSFOR PADA MEDIA BUDIDAYATERHADAP LAJU PERTUMBUHAN BENUR UDANG VANAME(Litopenaues vannamei ) DI SALINITAS 0 PPT. Indonesian Journal Of Aquaculture Medium, 1(2), 113–124. https://doi.org/10.29303/mediaakuakultur.v1i2.492
Lukhayu Pritalia, G. (2018). Penerapan Algoritma C4.5 untuk Penentuan Ketersediaan Barang E-commerce. Indonesian Journal of Information Systems, 1(1), 47–56. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i1.1727
Naibaho, H., Suyoto, Y. T., & Barata, D. D. (2020). Strategi Penjualan Pedagang Pasar Modern Berbasis Custome Data Mining. Jurnal Terapan Abdimas, 5(1), 1. https://doi.org/10.25273/jta.v5i1.4479
Pratiwi, R. P., Tazro, I., & Juliane, C. (2022). Penerapan Algoritma Naïve Bayes untuk Mengidentifikasi Strategi Marketing dalam Penjualan Deposit E-Money. XIII(1), 65–72.
Simanjuntak, H. E., & Windarto, W. (2020). Analisa Data Mining Menggunakan Frequent Pattern Growth pada Data Transaksi Penjualan PT Mora Telematika Indonesia untuk Rekomendasi Strategi Pemasaran Produk Internet. Jurnal Media Informatika Budidarma, 4(4), 914–923. https://doi.org/10.30865/mib.v4i4.2300
Utami, D. R., Kurniawan, A., & Enri, U. (2021). Naïve Bayes Klasifikasi untuk Rekomendasi Strategi Promosi Tindakan pada Aesthetic Dental Clinic Karawang. 5(September), 601–610.
Wahyudi, I., Bahri, S., & Handayani, P. (2019). Aplikasi Pembelajaran Pengenalan Budaya Indonesia. V(1), 135–138. https://doi.org/10.31294/jtk.v4i2
Wijaya, H. D., & Dwiasnati, S. (2020). Implementasi Data Mining dengan Algoritma Naïve Bayes pada Penjualan Obat. Jurnal Informatika, 7(1), 1–7. https://doi.org/10.31311/ji.v7i1.6203
Syaputra, A., & Sasmita, S. (2021). Implementasi Algoritma Promethee II Pada Pemilihan Media Belajar Daring Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi dan Komputer), 10(3), 340-345.